יום ראשון, 22 ביולי 2012

לפרוש כנפיים ולעוף


בהיותי בכנס של הICIE  (הכנס הבינלאומי למצוינות בחינוך) קבלתי ס.מ.ס. מדר. גילה קורץ: "איך היה, איך הייתה ההרצאה שלכן?"

ראשית היה חוויתי. ההרצאה שלנו הציגה יחידה מתוקשבת א-סינכרונית בנושא "הראיה והעיוורון בעידן הדיגיטלי" והתקיימה במסגרת פנלים מקבילים תחת נושא למידה מרחוק. הפורום היה אומנם מצומצם, אך אפשר חשיפה בפני מורים ומרצים מכמה מקומות בארץ וגם מחו"ל. היחידה המתוקשבת אותה הצגנו הייתה באמת חדשנית וכפי שגיליתי כבר בשני הכנסים הקודמים בהם השתתפתי הקיץ, מעטים בתחום החינוך יודעים על קיומם של יישומי ווב 2. במהלך ההרצאה וגם אחריה האנשים התפעלו מיכולות ההטמעה והשיתוף של  הכלים המתוקשבים. אנשים רשמו, שאלו ושבחו. בסיום, בקשו לדעת כיצד יוכלו הם לעשות שימוש ביחידה מתוקשבת א-סינכרונית  בבית ספרם.

הכנס היה גם מעשיר ואפשר מפגש עם מרצים מכל העולם. נתן היה ללמוד מדבריהם על מחקרים וממצאים רבים בנושא מצוינות בחינוך.דר. ז'וזף רנצולי, מרצה באוניברסיטה קונטיקט ,הסביר על מחקרים בתחום המצוינות: הם מוכיחים שתלמידים אשר מראים כשרון ויצירתיות בגיל צעיר, הם אלו העתידים להיות בבגרותם מתכננים, ממצאים, ויזמים בעלי קומה.מכאן החיוניות לטיפוח מצוינות בבית הספר כבר מגיל צעיר. דבריו חזקו אצלי את חשיבות העמקת נושא התקשוב בקרב הילדים, במיוחד בקרב התלמידים המצטיינים. יחידה א-סינכרונית כפי שתכננו מאפשרת לתלמידים לפרוש כנפיים ולעוף במרחב הדיגיטלי האין-סופי.

כתות המצוינות מציבות אתגרים רבים בפני מורים. המטרה המרכזית בהוראה בכיתות ה"מצוינות" היא לאתגר את התלמידים, לעורר את סקרנותם ולהקנות להם מגוון רחב של אמצעים לפתוח יכולותיהם ולמצוי כישרונותיהם. כך הסביר בכנס גם מר. אושי שוהם קראוס מאוניברסיטת בן גורין בהרצאתו "למידה באמצעות פרויקטים" בשיטת "קרוס-מדיה" המחבקת חקר חופשי ולא למוד פרונטלי, שמוש אמיתי בכלי תקשורת של זמננו ולמוד מהנה העולה ממוטיבציה של המורה.

מילותיו של אושי (כך כולם מכנים אותו) הדהדו באוזני בהיותי מתכננת את יחידת הלימוד המתוקשבת במסגרת הקורס של דר. אתי כוכבי "עקרונות בפתוח סביבות למידה". התלמידים ישתמשו בכל כלי אינטרנט, ותקשורת אפשרית כדי ללמוד ספרות אנגלית. ביחידה זו, התלמידים יעשו חזרה על היצירות הספרותיות שנלמדו בצורה מאתגרת של "חפש את המטמון" בגוגל ארץ.  באמצעות כרטיסיות עם משימות מאתגרות, יצטרכו התלמידים לגלות את "המסלול הספרותי" הנלמד במהלך שלוש שנות החטיבה העליונה ולהתקדם מנקודה לנקודה תוך כדי מציאת המקומות  בגוגל ארץ בהם עברו גיבורי היצירות  ויוצריהם.

כך תראה הפעילות של "חפש את המטמון" ליצירת "המסלול הספרותי" בגוגל ארץ מוצגת באמצעות פרזי. (מי אמר פעם שקשה להתמודד עם פרזי? :)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה